Günün Sözü

20 Temmuz 2011 Çarşamba

Hacca borçlu gidilir mi?


Hacca borçlu gidilir mi?

 Sayın hocam, 2001 yılında benden borç almış olan kişi borcunu ödemedi, hatırlattığımda mahkeme yolunu gösterdi. Şimdi bu adam hacca gidecek. Bana da 'Ben de ölmedim, sen de ölmedin, bir ara öderim' diyor. Tabii ki esirgeyen de bağışlayan da yüce ALLAH'tır, bunu biliyorum. KURAN-I KERİM'de bununla ilgili bir sure var mı sayın hocam? KURAN-I KERİM'de borç alırken de verirken de şahitler olsun ve bir yere yazın diye belirtiliyor. Ben bu kişinin kendisinden faiz de istemiyorum ama o iyi niyetli değil. Hocam ben sadece sizden bu konuda mal alan bir kişinin ödememesi (ödeyememesi değil) durumunda KURAN-I KERİM'de ne yazdığını, nereye bakmam gerektiğini öğrenmek istiyorum. Cem Öztürk

CEVAP: Bakara Suresi'nin 152'nci âyeti, borç alış verişlerinde özellikle borcu alanın bunu Âdil Kâtibe yani notere yazdırması, iki tanık da bulundurması, yazdırma imkânı olmadığı takdirde borca karşılık rehin alınması emredilmektedir. Bu adam nasıl adamdır ki borcunu ödemeden hacca gidiyor? Borcu olanın önce borcunu ödemesi, artı parası varsa hacca gitmesi gerekir. O zaman bu kişinin haccı, hacı unvanı kazanmak, hava atmak, gösteriş yapmak amacına yöneliktir.

Eğer senet yapmışsanız, yahut adam itiraf ediyor da ödemiyorsa mahkemeye başvurursunuz, mahkeme halleder ama ne kadar zamanda halleder, onu bilemem. Adam borcunu ödemiyorsa şimdi yasada hapsi de kaldırdılar. Demek ki adamın yanına kâr kalıyor.

İslâm hukukuna göre adamın mal varlığı varsa devlet onun malından aldığı ödüncü tahsil eder. Yasa da öyle. Malları haczedilir. Ama üstünde bir şey bırakmamışsa hapis cezası da kaldırıldığına göre Allah'a havale etmekten başka çare yok.

Ama borç hususunda kısasa kısas diye bir şey bilmiyorum. Adam beni dolandırdı, ben de onu dolandırayım olmaz. Çünkü kalpazanlık haramdır. Müslüman doğru insandır. Ayrıca işlenen suçun cezasını bireyler değil, devlet verir.

Allah yardımcınız olsun.

Süleyman Ateş 02.07.2007 Vatan


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder